قالب وبلاگ



داستان روزانه
ابزار جستجوگر گوگل



در این وبلاگ
در کل اینترنت

دهنودشت سبزدشت

وب سایت فرهنگی دهستان سبزدشت بافق

آموزش عمومی کامپوتر 

نت تاپ چیست؟

یک رایانه درابعاد کوچک است حدود  W) x 135(D) x 25(H)mm ,~ 450g) که تمامی قابلیتهای یک رایانه را درخود جای می دهد و به عنوان رقیب اصلی رایانه های رومیزی معمولی می باشد.علت نامگذاری این رایانه به این نام این است که NetTop از دو کلمه نت (Internet) و تاپ (Desktop) به معنای میزکار تشکیل شده است.

 درمقایسه با رایانه های معمولی نت تاپ ها نه تنها کوچکتر ارزانتر و سبکترند بلکه مصرف برق به مراتب کمتری هم دارند. یک نت تاپ در حدود 23 وات برق مصرف می کند.

نت تاپ را میتوان در پشت مانیتورهایتان نصب کنید که به نسبت کیس های بزرگ امروزی فضای کمتری را اشغال می کند البته میتوان آنها را با استفاده از پایه روی میز قرارداد.

NetTop ها از لحاظ سیستم خنک کننده به دو بخش عمده دسته بندی می شوند. دسته اول در قسمت تهویه خود دارای فن و دسته دوم که فاقد فن هستند ازفناوری هوای خنک استفاده می کنند ، این قابلیت باعث شده که NetTop به عنوان یکی از کم صداترین تجهیزات فن آوری اطلاعات در منازل و دفاتر کار و شرکت ها مطرح شوند.

 

 

 

 

 

البته لازم به ذکر است که طراحی نت تاپ ها به گونه ای است که بیشتر بر روی دستیابی های مبتنی بر وب تمرکز دارند تا انجام فعالیت های محاسباتی پیشرفته،بنابراین معمولا نسبت به کامپیوترهای شخصی همتای خود دارای قدرت پردازش و حافظه کمتری می باشند که این باعث اجرانشدن سریع و دقیق می شود.

 

همچنین با وجود اینکه کامپیوترهای امروزی کمتر بر روی رسانه های نوری مانند سی دی و دی وی دی جهت ذخیره سازی تمرکز دارند اما به طور کامل نمی توان آنها را نادیده گرفت و این در حالیست که بیشتر نت تاپ ها فاقد سی دی /دی وی دی رام می باشند.

 

 

اجزا و ویژگی های یک نت تاپ:

- قابلیت نصب سیستم عامل های ویندوزو لینوکس را دارا می باشند.

- کارت شبکه مینیاتوریGB LAN و Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n

- درگاه های USB 3.0 , HDMI

- کارت خوان داخلی SD/SDHC/MS/MS Pro/MMC

- درگاه های USB 2.0, DVI ،صدا و میکروفون

- استفاده از از هاردهای 5.2 اینچی یا SSD و حافظه DDR3

 

نمای پشت نت تاپ

 

نمای جلوی نت تاپ

 

Nettop ها را می توان بر اساس توان آنها در ادارات ، بانک ها ، مدارس ، شرکت های خصوصی ، کارخانجات و در خانه مورد استفاده قرار داد.

 

به منظور آشنایی بیشتر با مدل های ارائه شده نت تاپ ها در زیر چندین نمونه از آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

 

- نت تاپ سولمیتآمیس (Solmate AMIS Nettop)

* پشتیبانی از DOS - XP - VISTA - SEVEN – LINUX

* پردازنده Intel Atom D525 1.8 Dual Core با تکنولوژی CUDA چهار هسته پردازشی

* گرافیک NVidia ION2 Geforce 9400 M 512 DDR3

* 4/2 گیگ رم  DDR3 ، هارد 320 گیگ پشتیبانی تا 500 گیگ

* 4 عدد پورت USB ،شبکه 1 گیگ و شبکه وایرلس سری N ،خروجی گرافیک VGA وHDMI ، ورودی و خروجی صدا

 

- نت تاپ سولمیت جنریک (Solmate Generic Nettop)

* پشتیبانی از DOS - XP - LINUX

* پردازنده Intel Atom D510 1.66 Doul Core

* گرافیک Intel GMA 3150 256

* 2 گیگ رم ||DDR ، هارد 250 گیگ پشتیبانی تا 500 گیگ

* 6 عدد پورت USB ، شبکه 1 گیگ ، خروجی گرافیک VGA ، ورودی و خروجی صدا

* کاملا بی صدا ، 0.5 لیتر حجم ، 650 گرم وزن ، 18 وات میانگین مصرف برق ، قابلیت اتصال پشت مانیتور

 

- نت تاپ مکس دیتا

*پشتیبانی از DOS - XP - VISTA - SEVEN - LINUX

* پردازنده Intel Atom 330 1.6 Dual Core با تکنولوژی CUDA چهار هسته پردازشی

* گرافیک NVidia ION Geforce 9400 M 512

* 2 گیگ  DDR|| ، هارد 250 گیگ پشتیبانی تا 500 گیگ

* 4  عدد پورت USB ، شبکه 1 گیگ ، خروجی همزمان گرافیک DVI و HDMI ، ورودی و خروجی صدا

* Card Reader ،WLan 802 .11 b/g/n

* کاملا بی صدا ، 0.5 لیتر حجم ، 550 گرم وزن ، 18 وات میانگین مصرف برق ، قابلیت اتصال پشت مانیتور

 

- نت تاپ سولمیت مدیا (Solmate Media Nettop)

* پشتیبانی از DOS - XP - VISTA - SEVEN - LINUX

* پردازنده Intel Atom 330 1.6 Dual Core با تکنولوژی CUDA چهار هسته پردازشی

* گرافیک NVidia ION Geforce 9400 M 512

* 2 گیگ / 4 گیگ رم DDR|| ، هارد 250 گیگ پشتیبانی تا 500 گیگ

* 5 عدد پورت USB ، شبکه 1 گیگ ، خروجی گرافیک DVI ، ورودی و خروجی صدا

* Card Reader ،e-sata ،Infra Red ،WLan 802 .11 b/g

* کاملا بی صدا ، 0.7 لیتر حجم ، 850 گرم وزن ، 18 وات میانگین مصرف برق ، قابلیت اتصال پشت مانیتور

 

- نت تاپ سولمیت تاور

* پشتیبانی از DOS - XP - VISTA - SEVEN - LINUX

* پردازنده Intel Atom 330 1.6 Dual Core با تکنولوژی CUDA چهار هسته پردازشی

* گرافیک NVidia ION Geforce 9400 M 512

* 3 گیگ رم DDR|| ، هارد 250 گیگ پشتیبانی تا 500 گیگ

* 6 عدد پورت  USB ، شبکه 1 گیگ ، خروجی گرافیک DVI ، ورودی و خروجی صدا

* کاملا بی صدا ، 0.5 لیتر حجم ، 650 گرم وزن ، 18 وات میانگین مصرف برق ، قابلیت اتصال پشت مانیتور

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چگونه اطلاعات روی کامپوتر را هارد به هارد کنیم؟

 

بعضی اوقات می خواهیم برای محکم کاری اطلاعات مهم و ضروری را روی یک هارد دیگر هم ذخیره کنیم یا این که از اطلاعاتی که روی یک هارد دیگر است خوشمان می آید و می خواهیم آن ها را داشته باشیم ولی با CD یا DVD و یا فلش و چیزهای دیگر به خاطر حجم محدودی که دارد نمی شود.

به همین علت مجبوریم هارد به هارد کنیم. اگر می خواهید این کار را به درستی انجام دهید باید خیلی حواستان را جمع کنید و دقت داشته باشید. کامپیوترها معمولا یک هارد دیسک دارند.

اول برای پارتیشن های موجود در هارد دیسکتان اسم مخصوص بگذارید. برای انجام این کار My Computer را باز کنید و روی پارتیشن کلیک راست کنید.

گزینه ی Properties را انتخاب کنید. حالا در پنجره ای که باز شد، نام پارتیشن را عوض کنید.

 

 

 

حالا با همین روش اسم همه ی پارتیشن ها را عوض کنید و آن ها را به یاد داشته باشید.

حالا کامپیوترتان را خاموش کنید. هارد دیسکی را که می خواهید اطلاعات را از آن کپی کنید بردارید. آن را به دقت بررسی کنید. هارد دیسک ها معمولا با یک کابل به مادربرد وصل می شوند. در کنار محل اتصال کابل به هارد دیسک محلی برای وصل کردن فیش برق یا همان Power قرار دارد.

شما باید نگاه کنید که ببینید جامپرها هستند یا نه. معمولا روی بدنه ی هارد دیسک ها چگونگی قرارگیری جامپرها را توضیح داده است.

 

جامپر چیست ؟

جامپرها یک قطعه ی ریز هستند که به وسیله ی آن ها می توانیم تنظیمات یک قطعه ی سخت افزاری را به صورت فیزیکی عوض کنیم.

 

 

در جدولی که روی بدنه ی هارد دیسک ها وجود دارد دنبال حالت Slave بگردید. شما باید جامپر هارد دیسک دوم را با توجه به توضیحات جدول روی بدنه ی هارد دیسک در حالت Slave قرار دهید. حالا وقتی کامپیوتر خاموش است در کیس را باز کنید. در کیس هارد دیسک را پیدا کنید. هارد دیسک با کابلی به مادربردتان وصل است. این کابل معمولا دارای 2 جای اتصال است. ممکن است هم به هارد دیسکتان و هم به CD-Rom تان وصل باشد. شما می توانید به همین روش کابل هارد دیسک دوم را به مادربردتان وصل کنید. برای این کار می توانید جای اتصال دوم را از CD-Rom جدا کنید و به هارد دیسک دوم وصل کنید. حالا شما 2 تا هارد دیسک را با یک کابل به مادربردتان وصل کنید.

هارد دیسک کامپیوتر شما به عنوان میزبان و هارد دیسک دوم به عنوان مهمان است. حالا باید برقی را که هارد دیسک دوم نیاز دارد تأمین کنید برای این امر به نوع فیش برقی که به هارد دیسک متصل است دقت کنید. احتمالا یکی از این نوع فیش های مثل آن در کامپیوترتان هست که به هیچ جایی و هیچ چیزی وصل نشده است. این کابل ها همگی به سیستم اصلی برق کامپیوتر وصل شده اند. یکی از این فیش های آزاد را به هارد دیسک مهمان وصل کنید. حالا کامپیوترتان را روشن کنید.

 

به محض این که روشن شد کلید Delete را فشار دهید تا وارد تنظیمات مادربرد شوید. این منو برای هر نوع مادربردی فرق می کند اما در این منو تنظیمات مربوط به هارد دیسک وجود دارد. به منوی standard Cmos Features بروید. معمولا تنظیماتی در مادربرد های جدید به صورت پیش فرض وجود دارد که هارد دیسک ها را در حالت اتوماتیک شناسایی می کند. اگر به این صورت هارد دیسک را نشناخت شما تنظیم این قسمت را در حالت auto بگذارید تا مادربردتان به صورت خودکار هارد دیسک را شناسایی کند. حالا از منو بیرون بیایید و گزینه ی Save an Exit را بزنید.


اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید کامپیوترتان مثل حالت اولش کار می کند. ویندوز بالا می آید. اما وقتی My Computer را باز کنید متوجه می شوید که پارتیشن های جدید اضافه شده است که همان پارتیشن های هارد دیسک مهمان است. حالا اطلاعاتی را که لازم دارید در بین دو هارد دیسک کپی کنید. این کپی هم دقیقا مثل زمانی است که در هارد دیسک خودتان اطلاعات را از جایی در جای دیگر کپی می کنید. بعد از این که کارتان تمام شد، کامپیوترتان را خاموش کنید و همه چیز را به حالت اولش برگردانید. هارد دیسک مهمان را جدا کنید و کابل برق و کابل مادربرد را به حالت اول برگردانید. جامپر را دوباره به حالت اول روی مادربرد قرار دهید. این حالت روی بدنه ی هارد دیسک با عنوان Master مشخص شده است. بعد از این که همه چیز ( کابل ها و جامپر ) را به حالت اولیه برگرداندید در کیس را ببندید.  


 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چگونه ماوس بی سیم را به لپ تاپ متصل کنیم؟

دقت کردید از وقتی لپ تاپ ها آمده اند چقدر زندگی راحت تر شده ، حداقل از این همه سیم کشی که کامپیوترهای خانگی دارد راحت شدیم فقط یک سیم شارژر دارد که به آن وصل می شود. در حال حاضر هم نسل جدید ماوس ها و کیبورد هایی وارد بازار شده که بدون سیم (Wireless) هستند و به راحتی هم قابل استفاده و قابل حمل و نقل هستند و برد بیشتری هم دارند.

 اگر شما همیشه مسافرت می روید و مجبورید که همه جا از لپ تاپتان استفاده کنید، ماوس بی سیم (Wireless) بهترین وسیله ی جانبی است. من در این مقاله به شما می گویم که چطوری ماوس بی سیم را به لپ تاپتان وصل کنید.

تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کند، و وسایل جانبی کامپیوتر را طوری می سازند که بدون سیم کار کنند. بهترین وسیله برای کسانی که همیشه مسافرت می کنند و از لپ تاپ استفاده می کنند ماوس بی سیم است. البته از این ماوس برای کامپیوترهای رومیزی هم استفاده می شود که به شما کمک می کند که همیشه میزتان بدون سیم و مرتب باشد. ماوس بی سیم هم مثل بقیه وسایل بدون سیم کار می کند، سیگنال های فرکانس رادیویی را به یک دستگاه فرستنده و گیرنده می فرستد و می گیرد.

بخش هایی از یک ماوس بی سیم (Wireless)

وصل کردن یک ماوس بی سیم به لپ تاپ در نگاه اول ممکن است خیلی پیچیده به نظر برسد، اما خیلی آسان است. بخش هایی مثل فرستنده و گیرنده دارد. دستگاه فرستنده در داخل ماوس قرار دارد و قابل مشاهده نیست. دستگاه گیرنده در شکل های مختلفی وجود دارد بعضی ها خیلی کوچک هستند و مثل قلم اند. در اکثر بسته های ماوس بی سیم یک CD وجود دارد که برنامه هایی دارد که به سیستم عامل کمک می کند تا ماوس را بشناسد.


 

چگونگی اتصال یک ماوس بی سیم (Wireless) به لپ تاپ

 

بسته را باز کنید و باتری ها را درون ماوس قرار دهید. مراقب باشید که باتری ها حتما سر جایشان قرار بگیرند. حالا، شما باید دستگاه فرستنده و گیرنده را از بسته پیدا کنید که معمولا شبیه یک قلم یا حتی USB در مدل های ماوس جدید است. دستگاه فرستنده و گیرنده را در یک port خالی USB قرار دهید، بعد دکمه ی "ON" که روی آن قرار دارد را پیدا کنید. دکمه ی "ON" روی ماوس بسیار کوچک است و باید مطمئن بشویم که حتما روشن است. شما باید هر دو دستگاه ماوس و فرستنده و گیرنده را فعال کنید. دکمه ی "ON" هر دو وسیله را فشار دهید و سیستمتان را restart کنید.

 

 

اگر بسته یک CD داشت، CD را در دستگاه قرار دهید و برنامه هایش را روی کامپیوتر نصب کنید. برنامه ها بین ماوس، دستگاه فرستنده و گیرنده و سیستم عامل ارتباط برقرار می کند. بعد از این که CD را در دستگاه گذاشتید شما را راهنمایی می کند که برنامه را چگونه Install کنید. بعد از اینکه برنامه ها Install شد سیستم را restart کنید. ماوس وقتی کار می کند دستگاه فرستنده و گیرنده را به طور خودکار پیدا می کند. نباید فاصله ی بین دستگاه و ماوس بیشتر از 9 قدم باشد. این فاصله ی نرمال یک ماوس بی سیم است. اما نسل جدید ماوس های بی سیم با تکنولوژی 2.4 گیگا هرتز وارد بازار شده که فاصله اش 30 قدم پا است.

اگر شما دوست دارید که از سیم های اضافی متصل به کامپیوتر راحت شوید، یک بسته ی ترکیبی ماوس و کیبورد را خریداری کنید. اگر نگران کمبود port های USB برای اتصال وسایل جانبی هستید می توانید از یک USB external استفاده کنید. این ماوس ها برای حمل و نقل راحت تر هستند و کوچک تر از نوع معمولی می باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


 

 


[ شنبه 93/5/11 ] [ 11:8 صبح ] [ ایزدپناه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 132379
--

قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ
mouse code

کد ماوس